مصاحبه
شماره: 4186
1392/09/11 - 12:00
سلول درمانی پمفیگوس در مرحله تحقیقاتی است

یک متخصص پوست گفت: بیش از 250 هزار بيمار مبتلا به ضايعات پوستی در كشور با روش سلول درمانی درمان شده اند و مطالعاتی برای درمان بیماری پمفیگوس با استفاده از سلول درمانی در دستور کار قرار گرفته است و امید می رود هر چه زودتر به نتایج قابل قبولی در این زمینه برسیم.

دکتر اکرم السادات خدائیانی در باره بیماری پمفیگوس به خبرنگار بنیان گفت: بیماری پمفیگوس یا Pemphigus یک بیماری خود ایمنی است که بدن علیه یک پروتئین خاص در پوست آنتی باديهایی ترشح می کند و سيستم ايمنی به سلولهای پوست و غشاهای مخاطی حمله کرده و با تخريب دیوار بين سلولی و جدا کردن سلولها از یکدیگر، باعث ايجاد تاول و زخمهايی در ناحیه درگیر می شود.
وی با اشاره به اینکه شایع ترین سن ابتلا به این بیماری، دهه چهارم و پنجم عمر است، خاطر نشان کرد: پمفیگوس بیماری غیرعفونی و غیرمسری است که درمانش مدت زیادی طول می کشد و بين 4 تا 5 هزار نفر در ايران به اين بيماری التهابی پوستی مبتلا بوده و ميزان شيوع آن در خانم ها بیشتر است.
او ادامه داد: از آنجا که این بیماری جزء بیماری های خود ایمنی است علت بروز آن دقیقا مشخص نیست  اما ژنتیک و مجموعه ای از عوامل محیطی مانند برخی داروها ،مواد غذایی ، استرس و حالت های روانی در تشدید و بروز آن دخالت دارند.
این متخصص پوست گفت: بیش از 250 هزار بيمار مبتلا به ضايعات پوستی در كشور با روش سلول درمانی درمان شده اند و مطالعاتی برای درمان بیماری پمفیگوس با استفاده از سلول درمانی در دستور کار قرار گرفته است و امید می رود هر چه زودتر به نتایج قابل قبولی در این زمینه برسیم.
خدائیانی تصریح کرد: ایجاد تاول های ریز در دهان از علائم اولیه ابتلا به این بیماری است که این تاول ها بسیار دردناک بوده و به سادگی خونریزی می کند . این ضایعات در نهایت حلق و حنجره را درگیر کرده و باعث اشکال در بلع و در مواقعی خشونت صدا می شود.
این متخصص پوست با اشاره به اینکه ترکيبات شيميايی موجود در برخی از مواد غذايی، تاول ها را تشدید می کنند، اذعان کرد: صورت، بدن، کشاله ران و زیر بغل از نواحی هستند که بیشتر دچار تاول می شوند و با پاره شدن تاول ها بوی نامطبوعی متصاعد می شود.
او با تاکید بر اینکه شدت این بیماری با استرس رابطه مستقیم دارد، اضافه کرد: در حال حاضر درمان این بیماری با داروهای کورتون و داروهای پایین آورنده سیستم ایمنی انجام می گیرد و برای پیشگیری از عفونت، باید پوست همیشه تمیز باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مرگ ومیر در بیماران مبتلا به علت عفونت است، گفت: این بیماری غیر عفونی و غیر مسری است و در صورتیکه شخصی مبتلا به این بیماری باشد و باردار شود با اجازه قانونی باید جنین سقط شود  چون انتقال جفتی آنتی بادی های مادر، می تواند باعث بروز تاول هایی در نوزاد شود.
وی ادامه داد: شستشو و حمام روزانه ،کنترل و ثابت نگهداشتن وزن بدن ،انجام مرتب ورزشهای سبک ، پرهیز از خستگی مفرط،رژیم غذایی حاوی پروتئین ،میوه و سبزیجات، مصرف غذاهایی با کربوهیدرات ، نمک و چربی  بسیار کم ،شستشو و ضد عفونی مواد خوراکی ، کنترل فشار خون و انجام آزمایشات دوره ای توصیه شده توسط پزشک از مواردی است که توسط فرد مبتلا باید رعایت شود.
خدائیانی در خاتمه گفت: امروزه مرگ ناشی از پمفیگوس در 5-15 درصد گزارش شده که به دلیل عوارض درمان با استروئید است.
پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved